A digitális kormányzás élenjárói osztották meg tapasztalataikat Tartuban február végén az Estonian eGovernance Academy rendezvényén. A többnapos képzésen Magyarországot a Miniszterelnökség, Budapest Főváros Kormányhivatala és a Lechner Tudásközpont képviselte.
2019. február 14. és március 1. között rendezték meg Tartuban, Észtország második legnagyobb városában az „Estonian eGovernance Academy” képzési programot, ahol az országos és önkormányzati szintű e-kormányzás logikájának részleteiben merülhettek el a résztvevők.
Az észt állami informatikai rendszerek három alappillére az adatvédelem, a digitális személyazonosítás és az adatrendszereket összekötő X-Road. Az X-Road egy internetalapú gerinchálózat, melyet legegyszerűbben egy robotkarként képzelhetünk el egy bolti raktárban, amely ha megkapja az engedélyt, leemeli a szükséges terméket és kiviszi a vásárló számára. Az X-Road hozzáfér a köz- és a magánszféra adatbázisaihoz is, így a felhasználók az adóbevallásuktól a banki ügyeikig szinte mindent elintézhetnek mindössze néhány kattintással, akár otthonról.
A szerződéskötések elektronikusan történnek, a személyes elektronikus aláírás minden szolgáltatásban azonosan érvényes. A dokumentumok esetében mindig a digitális változat számít hitelesnek, így gyakorlatilag megszűnt a papír alapú adminisztráció. A személyes adatok védelmén túl alapelv az is, hogy minden adatot csak egyszer kell megadni, onnantól minden kérdés és igénylés az X-Road használatával történik, tilos az adatok újra bekérése és másolása. Így minden adatkérés naplózható és visszakereshető, ami átláthatóvá teszi a közigazgatás és az állam működését.
Az elmúlt két évtized sikereinek köszönhetően ma már az észt állampolgárok legnagyobb része online intézi a közigazgatáshoz, adóbevalláshoz, egészségügyhöz, oktatáshoz és minden egyéb területhez tartozó ügyeit. A magyar delegáció megismerkedett az észt szakrendszerek egyszerűségével és hasznosságával. A képzés koordinátora például élőben mutatta be a látogatás idején zajló országos választások online szavazásának működését. Az előadásokon többször hangsúlyozták a bevezetés fokozatosságát: egy-egy új rendszer felhasználóinak száma általában 3-6 év után nő meg ugrásszerűen, és a technológiai vagy pénzügyi háttérnél mindig sokkal fontosabb a kompetencia fejlesztés és a változás menedzsment.
Az alkalmazások megkönnyítik az állampolgárok és a közszféra szereplőinek mindennapjait is. A szakrendszereknek hála a kormányülések átlagosan 5 percig tartanak, mivel az érintett szereplők előzetesen megkapják, és online véleményezik is a dokumentumokat, így csak a megosztó témaköröket vitatják meg személyesen. A Miniszterelnökség, a Budapest Főváros Kormányhivatala és a Lechner Tudásközpont szakértői a családok döntéseit segítő rendszerekkel is megismerkedtek, az ARNO oktatási alkalmazás például az oktatási férőhelyek és az otthontól való gyalogos távolság alapján tesz javaslatot a gyerekek beiskolázására, és lehetővé teszi a különórák és más képzések kezelését is. Az egyes szolgáltatások továbbfejlesztéseként ma az élethelyzet alapú, integrált megoldások fejlesztése zajlik, ahol az ismert adatok alapján az állam proaktívan intézi a polgárok ügyeit, nem kell nekik külön kezdeményezni és külön rendszerekben folyamatokat indítani. Egy gyerek születésénél például ma egy lépéssel otthonról elintézhető számos regisztráció és járulék folyósítása, a jövőben viszont erre sem lesz szükség, hiszen a születésről értesülve ezek automatikusan elindíthatók, és a szülőnek csak jóvá kell hagyni a folyamatot.
A kormány szakrendszereitől néhány esetben elkülönülnek az önkormányzatok saját fejlesztései, de ezek is az X-Road adat infrastruktúráját használják. Tartu városában például a lakosok szükség esetén a város geoportálján keresztül tudnak közvetlen kapcsolatba lépni a helyi hóeltakarítást végző személyekkel.
Az észt kormány által fejlesztett szakrendszerek azonnal megjelennek piaci termékként is, ugyanis kivétel nélkül megállják a helyüket a nemzetközi versenyszférában. A piac alapú gondolkodás kiemelten fontos szerepet játszik a balti országban, jellemző, hogy a projektek egy-egy apró részleteit – például a designt – külsős alvállalkozók bevonásával készítik el, így azok mindig naprakészek és felhasználóbarátok lesznek. Az eGovernance Academy nem csupán képzéseket nyújt, hanem tanácsadó szervezetként öt kontinensen vesz részt állami és közigazgatási rendszerek és szolgáltatások fejlesztésében.
Fotó: Szemerey Samu / Lechner Tudásközpont