Mindennapi fejlesztésünk

A jó iparos nem csak újat tud készíteni, a régit is karban tudja tartani

Fejlődik és időről időre apróbb újításokkal jelentkezik a hazai építési ügyintézés megkerülhetetlen pontja, az elektronikus kérelmek és tervek benyújtására szolgáló ÉTDR.

A hazai elektronikus építésügy meghatározó szereplőjeként a Lechner Tudásközpont számos rendszert üzemeltet. Ezek egyike az ÉTDR, azaz az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat támogató elektronikus dokumentációs rendszer, amely 2013 óta létezik. Az ÉTDR fejlesztése nem állt meg öt évvel ezelőtt, a Lechner informatikus csapata a rendszeres verziófrissítések során az üzemeltetés mellett a felbukkanó hibák kijavítására és a felhasználói élmény növelésére azóta is figyelmet fordít. A fejlesztők tavaly óta egy új, agilis fejlesztési metódus, a scrum szerint dolgoznak. A kéthetes spirntekben szoros együttműködésben tevékenykedő informatikai csapat nagyjából másfél havonta ad ki újabb frissítéseket, amelyek hibákat küszöbölnek ki, illetve lassan felkészítik a rendszert és a felhasználókat a teljes megújulására. A hatósági- és az ügyfélfelületet egyaránt érintő megjelenítésbeli és funkcionális megújulás munkálatai KÖFOP-projekt keretében a háttérben, külső fejlesztőpartner bevonása mellett folynak, és egyelőre minimálisan érintik az ÉTDR jelenlegi működését.

Az ÉTDR két fő felhasználói szerepköre a kérelmezői és a hatósági felület jól láthatóan elkülönül egymástól. A kérelmezői felület 2017-ben jelentősen megújult, azóta a fejlesztés fókusza inkább a hatósági részen van. A szerepkörök közül idén a zöld színnel jelölt hatósági felületen történt több aprónak tűnő, de a hatósági munkatársak számára fontos változás. Az ÉTDR-csapat tesztelői által talált, illetve a felhasználók által jelzett problémák nyomán az idei évben a cselekménygombok újrarendezése könnyítette például a hatósági felhasználók munkavégzését. A csoportosítás új módja és a látható gombok számának jelentős csökkentése a jogszabályi szövegnek is jobban megfelel, jobban átlátható és jelentősen kevesebb kattintással teszi elérhetővé a funkciót. Nagy munkát jelentett a kormányhivatalokba újonnan bevezetni tervezett kormányzati-közigazgatási iktatórendszerhez való kapcsolódást kiszolgáló interfész fejlesztése, melyet jelenleg a kijelölt kormányhivatalok ügyintézői tesztelnek, hogy a széleskörű bevezetésekor már a felhasználói elvárásoknak teljesen megfelelően működjön.
Az úgynevezett jogszerű hallgatás - a hatóság reagálás nélkülisége, azaz időtartamhoz kötött hallgatólagos beleegyezése - jelölésére is készült egy státuszváló gomb, amely lehetővé teszi, hogy az ügyintéző aktív feladatlistájából kikerüljenek az ilyen módon lezárt kérelmek. A fejléc megjelenésének egyszerűsödése mellett a nem-eljáró, de engedélyezésbe bevont szakhatóságok ügyeinek státusza is beállítható, amely szintén azt teszi lehetővé, hogy az ügyek az aktív feladatlistából kikerüljenek. Hamarosan egyszerűbb lesz a közterület-típusok kijelölése és a szignálás is.

A Lechner ÉTDR-tesztelő és a helpdesk csoportja által összegyűjtött apróbb hiányosságok és ritkán felmerülő hibák kijavítása, előszűrés és prioritási sorrend felállítása után, szakaszosan történik. A nagyjából hathetente jelentkező verziófrissítéssel egy időben az alkalmazás kezdőlapjára, illetve a kapuoldalként használt e-epites.hu oldalra is kikerül a hír az új verzióról és a benne található változásokról. Noha ezek kisebb módosítások csupán, sokszor nagyon megkönnyítik a rendszer használóinak dolgát.

Fotó: Kis Ádám/Lechner Tudásközpont

Juhász Réka