Hatékonyabb a közműnyilvántartás, mióta elektronikus
Az online ügyintézés az e-közműnél is jól bevált
Egyre kevesebb személyes intézkedés kell, mióta elektronikus a közműnyilvántartás rendszere. A kérelmezők 2017. július 1. óta indíthatják el online a folyamatot, melynek végén online tölthetik le a tervezéshez szükséges térképi adatokat és az egységes közműnyilatkozatot az e-közmű rendszerből. Több mint 170 ezer beérkezett kérelmet regisztráltak már a rendszer indulása óta.
Az építkezések velejárója, hogy az építész és egyéb szakági tervezők térképi adatokat igényelnek az egyes közműszolgáltató cégektől. A szükséges vektoros közműhálózati adatok beszerzése korábban hosszú heteket vett igénybe, mára azonban néhány perc alatt elérhető a most két éves e-közmű segítségével, amely a közművek elektronikus nyilvántartásait használja. A rendszer közel harmincötezer felhasználója közül több mint 4200 rendelkezik kamarai jogosultsággal, de a többi kérelmező is rengeteg időt spórolhat a közműnyilatkozat beszerzési folyamat korábban egy hónapos időtartamának 17 napra csökkenésével. A rendszer további fejlesztésével ez a várakozás tovább csökken majd.
A Lechner Tudásközpont által fejlesztett e-közmű bevezetése előtt mindezek a folyamatok papíron zajlottak, az egyes közműszolgáltatók saját gyakorlata alapján. Az egységesítést a 324/2013. (VIII. 29.) kormányrendelet írta elő, amely 2017 nyaráig biztosított felékszülési időt a rendelet érintettjei számára. A rendszer életre hívásával és az élesítést követő rövid periódus tapasztalatainak gyors beépítésével az e-közmű felhasználói számára megszűnt az ügyfélszolgálatokon töltött várakozás, sem sorban állni, sem személyesen egyeztetni nem kell már. Ez közvetett módon költségmegtakarítást is eredményezett.
Az egyes közműveket 2017 júliusa óta összesen 885 ezer alkalommal szólították már meg nyilatkozat iránt kérelemmel, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy már a millióhoz közelít azon alkalmak száma, mikor nem volt szükség személyes intézkedésre. Az összes (173 231 db) benyújtott kérelem közül – melyben tervezéstámogatási és közműállásfoglalási kérelmek is voltak – 122 702 volt egységesített közműnyilatkozat iránti kérelem. Mindez azt mutatja, hogy a több mint 120 ezer kérelem kézhezvétele az elektronizálás előtti érában 885 ezer konkrét utat jelentett volna valamely közműszolgáltató ügyfélszolgálatára, ma pedig egyáltalán nincs erre szükség. Még a korábban egymástól független hiánypótlásokat sem egyenként kell teljesíteni, hanem ez is egyszerre, az e-közmű rendszeren keresztül történik. Minden közmű látja a többi szolgáltató beavatkozásait is, látja a válaszokat, míg korábban nem tudtak egymásról.
Amikor az építkezés előkészítési folyamata az építési hatóságokhoz ér, akkor sem kell külön benyújtani az egyes közműnyilatkozatokat, elég az ügyszámra hivatkozni, amely alapján a hatóság a rendszerben hozzáfér minden szükséges információhoz. Az építésügyi és építésfelügyeleti hatóságok az átláthatóság és könnyű hozzáférés jegyében betekintési jogosultsággal érik el a rendszert, így ellenőrizni tudják a közműnyilatkozatok meglétét és tartalmát.
Mindezek mellett a webes térképi felület segítségével minden állampolgár megtekintheti a közműhálózatok elhelyezkedését, ott és akkor, ahol és amikor csak szeretné. A térkép eléréséhez mindössze ügyfélkapus bejelentkezés szükséges.