4 év, több mint 1000 jó példa

Évfordulót ünnepel az Okos Város Példatár

Négy éves a Lechner Tudásközpont folyamatosan bővülő online jó gyakorlat gyűjteménye, az Okos Város Példatár, amely az életkörülmények, az emberek, a gazdaság, a kormányzás, a környezet és a közlekedés vonatkozásában már több mint 1000 hazai és külföldi, technológiai és közösségi alapokon nyugvó okos megoldást mutat be.

Négy éve, 2017 áprilisában indult a Lechner Tudásközpont folyamatosan bővülő online Okos Város Példatára, amely már több mint 1000 jó gyakorlatot tartalma a világ minden tájáról. A hat alrendszerbe csoportosított okos megoldások az életkörülmények, az emberek, a gazdaság, a kormányzás, a környezet és a közlekedés területén mutatják be az innovatív technológiákat, társadalmi kezdeményezéseket. Az elmúlt évek jó gyakorlatai között többek között hazánk első „okos térsége”, a környezeti fenntarthatóság és a városok légi mobilitására irányuló fejlesztések is felbukkantak.

Az okos városok egyik fontos jellemzője, hogy milyen megoldásokkal biztosítanak magas színvonalú életkörülményeket a lakosság számára, megkönnyítve ezzel a mindennapjaikat. Erre aktuális jó példa a világjárvány kapcsán az Egyesült Arab Emírségek Egészségügyi és Megelőzési Minisztériuma által bevezetett COVID-19 Virtuális Orvos szolgáltatás: a betegek online felületen, egy chatbot segítségével ellenőrizhetik, hogy tüneteik kapcsolatban állnak-e a koronavírussal. A rendszer emellett utazási előzményeikről, fertőzött személyekkel való esetleges érintkezésükről is kérdéseket tesz fel, majd a válaszokból következtet a felhasználók veszélyeztetettségére, fertőzés gyanúja esetén pedig a beteget összeköti egy orvossal.

Mesés Hetés zöldút (Kép forrása: facebook.com/meseshetes)
Mesés Hetés zöldút (Kép forrása: facebook.com/meseshetes)

Az emberek határokon túlnyúló együttműködését szemlélteti a tematikus kerékpártúrára csábító Mesés Hetés zöldút, amelynek célja a Magyarország és Szlovénia határán fekvő Hetés régió természeti és kulturális értékeinek bemutatása, a közös örökség feltérképezése és megőrzése. A tíz települést összekötő túraútvonalon megtekinthető tájértékeket közösségi séták során gyűjtötték össze, amelyek elősegítették a lakosság aktívabb, elkötelezettebb részvételét a közösségi programokban.

A gazdasági szereplőket köti össze és sarkallja együttműködésre a Glasgowi Kereskedelmi Kamara kezdeményezésére létrejött Circular Glasgow mozgalom, amely körkörös gazdasági stratégiákra építve ösztönzi innovációra a vállalkozásokat. Két kulcsfontosságú kezdeményezésük, a Circular Hub újrafeldolgozást és újrahasznosítást tesz lehetővé a lakosok számára egy alacsony fenntartású mini épületben, a Circle Lab pedig a városok, rendezvények és konferenciaközpontok közötti együttműködést ösztönzi.

A kormányzás területén megvalósult összefogást példázza hazánk első „okos térség” kezdeményezése, az Alsómocsolád, Bikal, Mágocs, Mekényes és Nagyhajmás alkotta Észak-Hegyháti Mikrotérségi Unió. Az öt település önkormányzatai, gazdasági szereplői, intézményei és civil szervezetei közös fejlesztési programjaikban egyaránt építenek az információs technológiákra és a közösségi erőforrásokra. Az együttműködés a vidéki élet modernizálásával járul hozzá a kistérség demográfiai egyensúlyának fenntartásához.

A bécsi Citizen’s Solar Power Plants napelemei (Kép forrása: smartcity.wien.gv.at/site/en/citizens-solar-power-plants)
A bécsi Citizen’s Solar Power Plants napelemei (Kép forrása: smartcity.wien.gv.at/site/en/citizens-solar-power-plants)

A környezeti fenntarthatóság jegyében született meg a Bécsben bevezetett Citizen’s Solar Power Plants projekt, amely a lakosok aktív részvételét támogatja a zöld energiára való áttérésben. Mivel a nagyvárosokban általában ritkán van lehetőség a házi kiserőművek telepítésére, ezért Donaustadt városrészben létrehoztak egy 2100 napelem modulból álló és 2100 kilowatt csúcsteljesítmény leadására képes naperőművet, amely körülbelül 200 háztartás áramellátásának fedezésére képes. Azóta már több mint 30 nap- és szélerőmű működik városszerte, jelentősen csökkentve ezzel az éves széndioxid-kibocsátást.

A közlekedés területén többek között olyan előremutató technológiák is megtalálhatóak a példatárban, mint a városok légi mobilitására irányuló fejlesztések. Erre jó például szolgál Kanton, az első légi közlekedési mintaváros, ahol az autonóm légi járműveket (AAV) fejlesztő EHang elsőként vezette be kísérleti légi közlekedési hálózatát, amellyel gyors, biztonságos, költséghatékony és környezetbarát utas- és áruszállítást tesz lehetővé. A várossal együttműködve hozták létre az alapvető infrastruktúrát és a kapcsolódó biztonsági szabályokat is.

Tábi Emőke