Közös akváriumban agilis coachok és Scrum Masterek

Fishbowl meetup a Lechnerben

Agilis coachok és Scrum Masterek gyűltek össze a Lechner Tudásközpontban március 12-én, hogy szakmai meetup keretében arról beszélgessenek, milyen lehetőségük van értékteremtésre az agilis coachoknak nagyobb létszámú szervezetek esetén, ha nincsenek Scrum Masterek.

A Lechner Tudásközpontban tartott meetupot az agilis coachok és Scrum Masterek közössége a MASZK Magyar Agilis Szakmai Közösség Egyesület és az Educate Hungary Kft. szervezésében, március 12-én. Az agilis módszertan mellett elkötelezett szakemberek és érdeklődők arra keresték a választ, miként teremti a legnagyobb értéket a 4 fős agilis coach csapat egy 400 fős szervezetben, ha nincsenek Scrum Masterek.

agilis-kep-meetup

Az eseményen, melyen több mint egy tucat szervezettől érkeztek szereplők, úgynevezett fishbowl technikával folyt a szakmai eszmecsere. A fishbowl olyan beszélgetési forma, amely lehetővé teszi témák megvitatását nagyobb csoportokon belül is, azzal az egyszerű módszerrel, hogy akárcsak az akváriumban a halakat, láthatóvá teszi a szereplőket és lehetőséget ad a ki- és beugrásra. A közönséggel szemben kihelyezett 5 szék közül 3 folyamatosan foglalt, itt két meghívott szakértő és egy facilitátor foglal helyet. Az utóbbi dolga a beszélgetés vezetése mellett az, hogy a közönség soraiból hozzászólásra jelentkező résztvevőket meginvitálja a megmaradt két üres székre, ahol aztán az egyes résztémák megvitatása után újabb és újabb résztvevők foglalhatnak helyet kérdéseikkel mindaddig, míg a közönség tagjainak már nincs több felvetésük a témával kapcsolatban.  

A meetupon részt vevő közönség célja most is a szakmai közösség építése, a hasznos tapasztalatok megosztása és az egymástól tanulás lehetőségének megadása volt. A szakma iránt érdeklődők május végén számíthatnak egy következő meetupra a Valueteam Holding Kft. szervezésében, ahol szervezetfejlesztési témák kerülnek elő és elsősorban tapasztaltabb agilis szakembereket várnak.

A Lechner Tudásközpontban 2018 óta folyik szoftverfejlesztés agilis keretrendszerben. Az informatikai rendszerek fejlesztése Scrum csapatokban illetve azok együttműködésében valósul meg.

Egy Scrum csapatban a munkatársak meghatározott szerepköröket töltenek be, ezeken keresztül látják el az összes tervezési, fejlesztési, tesztelési, szoftverkibocsátási feladatot. A tevékenységet a Scrum Master koordinálja. A csapat tagjai hosszú időn át együtt dolgoznak, autonóm, önszabályozó módon. Ezen kívül azonban más szerveződési egységek is elképzelhetők. Ilyen például a guild, mely egy olyan közösség, amelyet a tagok azonos érdeklődése fűz össze. Ehhez a csoporthoz az egész szervezetből csatlakozhatnak munkatársak, akik szeretnék megosztani a tudásukat, a tapasztalataikat, a jól bevált módszereiket. Mindegyik guildnek van egy koordinátora, a témát pedig adhatják például a webes technológiák, a tesztelés automatizálása vagy az agilis coaching, de ugyanígy olyan dolgok is, mint a fotózás, a design vagy bármely más közös érdeklődési terület.

A Scrum keretrendszert 1996-ban hozta létre Jeff Sutherland és Ken Schwaber válaszul a technológia gyors fejlődésére és az ügyfelek igényeinek gyakori változására, a szoftverfejlesztésben alkalmazható új megoldásként. A Scrum csapatok kis létszámúak és egy lépésről lépésre kidolgozott módszer alapján dolgoznak, munkájukat saját maguk szervezik. Egy-egy projektet úgynevezett sprintekre, vagyis rövidebb időtartamokra bontanak, amelyek során meghatározott eredményt érnek el, például létrehoznak egy új funkciót. A sprintek segítségével reálisabban lehet megtervezni az adott munkafolyamatot és kitűzni a határidőket, könnyebben lehet kezelni a kockázatokat, bizonytalanságokat. A rövid időintervallumoknak köszönhetően a fejlesztés átláthatóbb, a cég és az ügyfelek menetközben is látják az eredményeket és azokra gyakrabban tudnak reagálni. Mindez hatékonyabb fejlesztést tesz lehetővé a mai komplex és dinamikus környezetben.

Kép forrása: evolution4all.com